Přemyslovci, Křížové výpravy, Čingischán, Gotika, Lucemburkové, Jagellonci, Třicetiletá válka

 


Raný středověk – Přemyslovci

Položili základ českého státu. První historicky doloženým Přemyslovcem byl kníže Bořivoj podle Kristiánovy legendy z 10. století. Svůj původ ale Přemyslovci odvozovali od Přemysla Oráče, který se oženil s kněžnou Libuší. Kníže Bořivoj přijal křesťanství a založil na Levém Hradci první kostel v Čechách.

Symbolem české státnosti je kníže Václav, který byl vnukem Bořivoje a Ludmily. Dne 28. září 935 ho nechal zavraždit jeho bratr Boleslav ve Staré Boleslavi. Knížetem se pak stal Boleslav, který ovládal celé Čechy i Moravu. Za vlády jeho syna Boleslava II. bylo zřízeno pražské biskupství v roce 973. Druhým pražským biskupem se stal Vojtěch z rodu Slavníkovců, které v jejich hradišti na Libici vyvraždili Přemyslovci. Vojtěch se zachránil, pohřbený byl v polské Hnězdně.

Platidlem v době vlády prvních Přemyslovců byly látky – plátna, proto říkáme platit. Právo vládnout se řídilo stařešinským řádem, kdy vládl ten nejstarší z rodu. Vládnoucí kníže dával svým příbuzným do správy části území – tzv. úděly, a to nejčastěji na Moravě.

První královský titul pro svoji osobu získal kníže Vratislav II. Při korunovaci byl zhotoven rukopis Vyšehradský kodex. Druhým českým králem byl kníže Vladislav II., kdy mu titul dal císař Fridrich Barbarossa za věrné služby.

Ze 12. století pochází Kosmova kronika, napsal ji latinsky kronikář Kosmas. Obsahuje pověsti i vyprávění o skutečných knížatech.

Ve 12. století byl v Praze postaven první most přes řeku Vltavu – Juditin.


Křížové výpravy

V 11. století ovládli Jeruzalém Turci. Ohrožovali tradiční obchodní cesty i Byzantskou říši. Její císař Urban II. vyzval evropské panovníky k obraně Svaté země a osvobození Božího hrobu v Jeruzalémě a k první křížové výpravě rytířů. Ti nosili na svých šatech kříž, proto křižáci. Podařilo se jim dobýt Jeruzalém, založit křižácké státy, které se tu udržely 200 let.

Křižáckých výprav bylo celkem devět v rozmezí 11. až 13. století, později je vyhlašoval sám papež. Byla dokonce i křižácká výprava dětí. V Jeruzalémě byl založen řád johanitů neboli řád maltézských rytířů. Byl to vojenský řád na ochranu poutníku do Svaté země a ochranu Božího hrobu. Dalším vojenský řádem byl řád templářů.

Křižácké výpravy měly i své pozitivní výsledky. Křižáci z Orientu do Evropy dováželi neznámé plodiny, předměty i kulturní zvyklosti – například cukrovou třtinu, drahé látky.


Zbožnost a kacířství ve vrcholném středověku

Lidský život ve vrcholném středověku se řídil Božím přikázáním. Lidé pravidelně chodili na nedělní mše, slavili církevní svátky. Kdo se odklonil od zbožnosti i od nauky oficiální církve, ten byl označen papežem za kacíře. Trestem pro něho mohla být i smrt, nejčastěji upálením.

Vznikaly nové mnišské řády – františkáni. Jejich zakladatelem byl František z Asisi. Svatá Klára zase založila ženský mnišský řád – klarisky. Svatý Dominikán založili mnišský řád dominikány. Těmto řádům se říkalo žebravé řády, jejich členové vyznávali život v chudobě.


Mongolsko ve vrcholném středověku

V Mongolsku žili kočovné kmeny, jejichž členové se živili chovem ovcí a koní. Ve 13. století všechny kmeny sjednotil Čingischán. Jeho armáda neměla v tehdejším světě obdoby v počtu bojovníků – 200 tisíc. Během několika let dobyla Čínu, střední Asii i východní Evropu v oblasti Ruska. Vznikla mongolský stát Zlatá horda, který svou rozlohou byl největším na světě. Za obchodem do Číny jezdili i Evropané. Nejznámějším cestovatelem byl Marco Polo, který o svých cestách napsal cestopis Milión.


Kultura a život ve vrcholném středověku

Vrcholný středověk je dobou výstaveb gotických katedrál. Pro gotiku je typický lomený oblouk. Katedrály stavěly hutě, které sdružovaly všechny řemeslníky – zedníky, kameníky, sochaře. Ke stavbě katedrály bylo zapotřebí matematických znalostí. Kostely zdobily nástěnné i deskové obrazy a sochy, které byly hodně barevné. Představovaly zejména Pietu – Panna Marie s tělem Ježíše Krista sundaným z kříže a Madony – Pannu Marii s Ježíškem.

Centrem vzdělanosti nebyly už pouze kláštery, ale zakládaly se i univerzity. Vyučovalo se na nich latinsky v matematice, lékařství, právu, filozofii, teologii.

V zemědělství se používal trojpolní systém – jař, ozim a úhor. Úhor se používal jako pastvina pro dobytek, protože nebyl zaset obilím, ale jakoby odpočíval. Byly zakládány nové vesnice a města. Jejich centrem byl obvykle kostel.

Ve městech bylo náměstí, okolo něho domy bohatých měšťanů. Město bylo obehnané hradbami, do města se vstupovalo městskými bránami, které se na noc zavíraly. V některých vesnicích si nižší šlechta stavěla tvrze a dvorce. Města dostávala od krále privilegia, která podporovala jejich rozvoj – například právo várečné. Ve městech se pravidelně konaly trhy. Obyvatelé měst založených králem byli svobodní, podléhali pouze králi. Toho ve městě zastupoval rychtář. Města musela odvádět daně – berně. Pak byla města věnná (patřila královně) a města poddanská, která zakládala šlechta či církev. Měšťanem se mohl stát jen ten, kdo měl ve městě dům. Řemeslníci se sdružovali a vznikaly cechy, které určovaly kvalitu výrobků a podmínky pro řemeslnou výrobu. Vznikají první radnice. 


Vrcholný středověk za posledních Přemyslovců

Prvním Přemyslovcem, který získal dědičný královský titul, byl Přemysl Otakar I., a to na základě Zlaté buly sicilské z roku 1212.Ten také zavedl primogenituru, kdy titul získává prvorozený syn. Budoval hrady i města.

Rozmach českého státu pokračoval za vlády jeho syna krále Václava I. Jeho sestra Anežka založila řád křižovníků s červenou hvězdou a stala se tam abatyší.

Přemysl Otakar II byl synem Václava II. a rozšířil české království až k Jaderskému moři. Padl v bitvě na Moravském poli roce 1278.

Král Václav II. rozšířil těžbu stříbra v Kutné Hoře. Nechal vypracovat horní zákoník a razit pražský groš.

Posledním Přemyslovcem byl král Václav III., byl zavražděn v Olomouci v roce 1306. V tomto roce rod Přemyslovců vymřel po meči - kdy vymřel poslední mužský potomek rodu. Skončila tak 400 let dlouhá vláda tohoto významného českého rodu. 

Židé ve středověké Evropě

Po neúspěšném povstání proti Římanům museli Židé opustit svoji zemi a žili rozptýleni po světě. Také v Evropě. U nás byli usídleni od 10. století. Protože nebyli křesťané, obyvatelé na ně hleděli s nedůvěrou. Židé museli žít ve vyhrazených místech ve městech – v tzv. ghettech. Hlavní jejich obživou byl obchod a finance, v čemž vynikali. Často docházelo k tzv. pogromům, během nichž byli Židé vražděni nebo vyháněni. Jejich svatostánek se nazývá synagoga – například Staronová synagoga v Praze je u nás nejstarší, pochází ze 13. století. V čele židovské komunity stojí rabín.

Vrcholný středověk – Lucemburkové

Po smrti krále Václava III., kdy vymřel rod Přemyslovců po meči, se králem českým stal Jan Lucemburský. Oženil se totiž s Eliškou Přemyslovnou, která byla sestrou Václava III. Více než v Čechách se ale Jan Lucemburský zdržoval v zahraničí a tam vedl svou politiku. S manželkou moc dobře nevycházel. Jeho synem byl Václav, pozdější český král a římský císař Karel IV., který byl vychováván na francouzském dvoře svého strýce. Jan Lucemburský padl v bitvě u Kresčaku v roce 1346. Byla to bitva v rámci stoleté války mezi Anglií a Francií.

Karel IV. byl potomek Přemyslovců po matce a Lucemburk po otci. Jako první český král se stal římským císařem. Byl vzdělaný, hovořil plynně pěti jazyky. Nechal vytvořit nejvýznamnější říšský ústavní zákon Zlatou bulu, která platila až do 19. století a která zajišťovala nezávislé postavení českého království v rámci říše. Založil univerzitu v Praze – Karlova univerzita v roce 1348, nechal postavit Karlštejn, Karlův most a Svatovítskou katedrálu, Nové Město pražské. Měl postupně 4 manželky – Blanka z Valois, Anna Falcká (syn Václav IV.), Anna Svídnická, Alžběta Pomořanská (synové Zikmund Lucemburský, Jan Zhořelecký). Latinsky napsal svůj životopis Vita Caroli. Doba jeho vlády byla doba rozkvětu českého království.

Václav IV. byl prvorozeným synem Karla IV. Králem ho nechal otec korunovat již ve třech letech. Václav IV. nebyl tak dokonalým státníkem jako jeho otec. Často holdoval lovu a zábavě. Žil ale v mnohem neklidnější době, protože 14. století bylo obdobím, kdy do Evropy přišla morová nákaza a neúroda.

To vedlo ke vzpourám poddaných. Kromě toho přesídlil papež z Říma do Avignonu a došlo k tzv. papežskému schizma, neboli rozkolu v církvi, kdy vládli zároveň dva papežové. Církev v té době nabývá síly i bohatství, a to díky odpustkům – tj. vykoupení se z hříchu penězi. Podle reformátorů ale bylo třeba, aby se církev vrátila ke skromnému životu. Reformátorem byl například anglický Jan Viklef, jehož učení u nás podporoval Jan Hus.

Jan Hus byl český římskokatolický kněz. Narodil se v Husinci. Byl vysokoškolským učitelem na Karlově univerzitě a kazatelem v Betlémské kapli. Jeho kázání byla oblíbená. Kázal proti bohatství církve a žádal její nápravu. Přátelil se k manželkou Václava IV., královnou Žofií.

V roce 1409 byl vydán Dekret kutnohorský, na jehož základě měli Češi na univerzitě tři hlasy a ostatní národy jeden hlas.

Kázání Jana Husa se znelíbila pražskému arcibiskupovi, který mu zakázal kázání v Betlémské kapli. Papež ho označil za kacíře, takže Jan Hus musel opustit Prahu. Odešel na venkov – na hrad Krakovec i Kozí hrádek. V té době probíhal v Kostnici církevní sněm, který řešil papežské schizma. Jan Hus se vydal do Kostnice, aby zde své učení obhájil. Hned po příchodu do Kostnice byl ale uvězněn. I když se mu na sněmu dostalo slyšení, církevní představitelé ho nevyslyšeli. Chtěli po něm, aby své učení odvolal. To Jan Hus neudělal, takže byl odsouzen k trestu smrti upálením – 6. července 1415. Jeho popel byl hozen do řeky Rýna.

Jan Hus byl autorem i psaných děl O církvi, Dcerka, Výklad Viery, Desatera a Páteře, Postila a odstranil spřežky a zavedl diakritická znaménka, čímž zjednodušil český pravopis.

Ohlas smrti Jana Husa v Čechách – husitské hnutí

Smrt Jan Husa v Kostnici měla v českých zemích velkou odezvu. Představitelé koncilu si mysleli, že smrtí Jana Husa zabrání šíření jeho myšlenek mezi lidmi. K tomu ale nedošlo, stal se pravý opak, protože počet Husových stoupenců vzrůstal. Začalo se jim říkat husité. Přijímali podobojí, čímž se odlišovali od katolíků. Radní Nového Města pražského husity pronásledovali. Husité vedeni husitským radikálním kazatelem Janem Želivským 30. července 1419 pražskou radnici dobyli, členy městské rady zabili – první pražská defenestrace. Zakrátko po tomto incidentu zemřel král Václav IV. a nastoupil jeho bratr Zikmund Lucemburský. Později byl Jan Želivský zajat a popraven.

Baštou husitů se stalo město Tábor, které nově založili. Žili zde podle Božích přikázání. Svůj majetek odevzdávali do společných kádí pro společnou potřebu. Mezi sebou se husité nazývali bratry a sestry. V čele jejich obce stáli hejtmani. Do čela husitů se postavil vojevůdce Jan Žižka z Trocnova. Byl geniálním stratégem, díky čemuž husité v bitvách nejednou vyhráli. Například v bitvě u Sudoměře v roce 1420 porazili katolickou šlechtu. Při bitvě využíval vozovou hradbu a terén. Bojovali pomocí sudlic, řemdihů, halapartnami.

Papež proti husitům nařídil křížovou výpravu, která vyvrcholila v bitvě na Vítkově v roce 1420, v níž husité opět vyhráli. V roce 1424 po vítězné bitvě u Malešova Jan Žižka zemřel během svého tažení na Moravu. Radikální husité, stoupenci Jana Žižky si po jeho smrti začali říkat sirotci. Proti nim stál pražský svaz neboli pražané, tedy husitské uskupení měst a šlechty. Husité tedy už nebyli jednotní. Do čela sirotků se postavil Prokop Holý. Ten vedl husity v bitvě u Domažlic v roce 1431. V ní vyhráli husité prakticky bez boje, když nepřátelé uslyšeli je zpívat husitský chorál Ktož sú boží bojovníci.

V letech 1433 až 1435 se v Basileji uskutečnil církevní koncil, na které s církví jednali husité ohledně programu čtyř pražských artikulů (přijímání podobojí, trestání smrtelných hříchů bez ohledu na původ, svobodné kázání Bible, odnětí světského majetku církev). Výsledkem byla Basilejská kompaktáta, která upravovala vztah mezi husity a římskou církví – v roce 1436. Nejdůležitějším bodem bylo přiznání nároku na přijímání podobojí.           

Husité, tedy jejich radikální křídlo, byli poraženi v bitvě u Lipan v roce 1434. V ní padl Prokop Holý.

Stoletá válka

Stoletá válka byl konflikt mezi Anglií a Francií v letech 1337 až 1453 o území a sféru vlivu. Angličané měli ve Francii léno, normanské vévodství, díky Vilému Dobyvateli, který ho získal v bitvě u Hastings v roce 1066. O léno přišel anglický král Jan Bezzemek, když prohrál bitvu s Francií. Jan Bezzemek musel vydat Velkou listinu svobod (Magna charta libertatum), na jejímž základě nebyli angličtí králové neomezenými vládci země, ale o vládu se dělili se šlechtou. Jeho nástupci chtěli získat francouzskou korunu – proto stoletá válka. Na pomoc Francii ve stoleté válce přišla vesnická dívka Johanka z Arku. Postavila se do čela vojska a přispěla k řadě vítězství Francouzů nad Angličany. Nakonec ale byla popravená, protože francouzský král se bál jejího vlivu. Byla upálena za spolky s ďáblem jako čarodějnice.

Jiří z Poděbrad

Byl českým králem z rodu šlechtického, nikoliv královského. Na trůn se dostal volbou. Za nedospělého krále Ladislava Pohrobka působil jako zemský správce a po jeho smrti se stal králem. Říkalo se mu husitský král nebo král dvojího lidu. Na trůn nastoupil v roce 1458. Snažil se dodržovat basilejská kompaktáta a vyznačoval se mírovými snahami. Dohodám dával přednost před bojem. Přesto i on válčil – s uherským králem Matyášem Korvínem, který obsadil Moravu a Slezsko.

Jagellonci na českém trůně

Po smrti Jiřího z Poděbrad na český trůn usedli Jagollonci. Pocházeli z Polska. Prvním Jagelloncem na českém trůnu byl Vladislav. I ten se rozhodl dodržovat basilejská kompaktáta. Také on válčil s Matyášem Korvínem, který ovládal Moravu.

Za vlády Jagellonců byla královská moc slabá. Král se musel dělit o moc se stavy – tj. se šlechtici. Stavy zasedali na zemském sněmu. Stavy tvořili zástupci pánů (vyšší šlechta), rytířů (nižší šlechta) a královská města.

Po smrti Vladislava Jagellonského nastoupil jeho syn Ludvík Jagellonský. Padl mladý v bitvě u Moháče v roce 1526, kdy bojoval proti Osmanům.

Renesance a humanismus

Renesance znamená návrat k antice. Vznikla v Itálii, kde byly na vzestupu městské státy – Janov, Benátky. Renesance obdivuje antické sochy a stavby. Renesanční stavby – zámky, pohodlnější bydlení pro šlechtu. Domy zdobila sgrafita na fasádě. U nás dochází k rozvoji českého jazyka – Daniel Adam z Veleslavína byl českým nakladatelem.

  • Leonardo da Vinci – obraz Mona Lisa, navrhl řadu vynálezů - padák
  • Michelangelo Buonarroti – vyzdobil freskami Sixtinskou kapli

Humanismus byl nový filozofický směr, který také vychází z antiky. Na prvním místě měl člověka a jeho rozvoj. Dochází k rozvoji vědy i kultury, a to i díku vynálezu knihtisku německým vynálezcem Johanesem Gutenbergem v roce 1450.

  • Mikuláš Koperník – Země není středem vesmíru
  • William Shakespeare – anglický dramatik, hry Romeo a Julie, Othello, Hamlet
  • Miguel de Cervantes – román Důmyslný rytíř Don Quijote de la Mancha

 

Zámořské objevy

15. století bylo dobou zámořských objevů, díky kterým chtěli bohaté lidé získat zboží ze vzdálené Číny a Indie. Potřebovali nové obchodní trasy, protože ty původní ovládali Osmané. Stavěly se dokonalejší lodě – karavely. Námořníci během cest trpěli kurdějemi, nemoc z nedostatku vitamínu C. Zámořské cesty financovali zprvu portugalští králové. Později se přidalo Nizozemí a Anglie.  

Kryštof Kolumbus – objevil Ameriku v roce 1492. To je letopočet, kdy končí středověk a začíná novověk.

Vasco de Gama – první Evropan, který doplul do Indie

Amerigo Vespuci – po něm získala Amerika své jméno

Bartolomeo Dias – jako první obeplul Mys Dobré naděje.

Díky zámořským objevům byla objevena Amerika a její původní obyvatelé – Aztékové, Inkové (Jižní Amerika), Mayové. Měli rozvinutou společnost s pozoruhodnými stavbami. Města Tenochtitlán – Aztékové. Příchodem Evropanů ale došlo k vyvražďování původního obyvatelstva pod vedením španělských dobyvatelů - Hernando Cortés a Francisco Pizzaro. Koho nezabili oni, toho zabily nemoci dovlečené z Evropy – chřipka, spalničky, tyfus, černé neštovice.

Díky zámořským objevům se do Evropy dostaly brambory, kukuřice, bavlna, kaučuk, kakao, tabák. Do Ameriky přiváželi Evropané otroky z Afriky.

Ve službách anglického krále sloužil pirát Francis Drake.

 

Renesanční reformátoři v 16. století – počátek novověku

Martin Luther – vadilo mu prodávání odpustků a že církev hromadí majetek. Jeho stoupencům se začalo říkat protestanti. Vznikla luteránská církev, nezávislá na té katolické.

Jan Kalvín – reformátor, propagoval přísný životní styl. Zakazoval zábavy, karty. Kalvinismus – protestanský náboženský směr.

Reformní myšlenky se rozšířily po Evropě. V Anglii byl jejich propagátorem král Jindřich VIII., který odloučil anglickou církev od římskokatolické – anglikánská církev, protože mu papež nedovolil rozvod. Sám se udělal hlavou církve. Měl šest žen, některé nechal popravit. Po něm nastoupila anglická královna Alžběta I. Její vláda je označována za alžbětinskou dobu a zlatý věk anglických dějin.

Vznik jezuitského řádu – měl šířit katolictví mezi evangelíky. Jezuité působili na školách, univerzitách, gymnáziích.

Náboženské spory v 16. století – mezi katolíky a kalvinisty. Ve Francii Bartolomějská noc v roce 1572, vyvraždění hugenotů.

Moskevská Rus na počátku novověku

Car Ivan IV. Hrozný – způsob jeho vlády samoděržaví – neomezená moc cara. Byl krutý k lidem, odpůrce popravoval. Nechal přestavět Kreml a vybudovat chrám Vasilije Blaženého.

České země v 16. století

V 16. století byly české země ohrožovány Turky z Osmanské říše. V roce 1529 stanuli před branami Vídně pod vedením sultána Sulejmana. V bitvě u Vídně byli Turci poraženi.

Český cestovatel, politik a šlechtic Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – navštívil Jeruzalém a Egypt. O svých cestách do Svaté země napsal cestopis.

Na český trůn v roce 1526 usedá rod Habsburků – Ferdinand I. Byl zvolen českým zemským sněmem. Sídlil ve Vídni. On a jeho nástupci se snažili posílil moc panovníka a oslabit moc stavů – tedy šlechty. To znamenalo počátek sporů mezi panovníkem a českými stavy, v nichž postupně vítězila panovnická moc a katolictví. Česká šlechta byla vesměs protestantského vyznání, panovník byl katolík.

Císař Rudolf II. – sídlil v Praze. Měl zde velkou sbírku uměleckých předmětů. Na císařský dvůr pozval vědce – Tycho de Brahe, Johannes Kepler, Jan Jesenius – lékař (první veřejná pitva), Tadeáš Hájek z Hájku – matematik a astronom.

Rudolf II. se nevyhnul sporům mezi katolíky a protestanty. V roce 1609 podepsal Majestát, kterým dával náboženskou svobodu. Po jeho smrti nastoupil na trůn jeho bratr Matyáš. Zásady Majestátu ale byly porušovány, což vedlo k českému stavovskému povstání. Proti habsburskému panovníkovi povstala česká šlechta. Moravský zemský sněm se k ní nepřidal. Povstání začalo druhou pražskou defenestrací v roce 1618, kdy české stavy vyhodili z okna Pražského hradu místodržící Viléma Slavatu z Chlumu a Jaroslava Bořitu z Martinic. Vzbouření stavové sesadili císaře Ferdinanda II. a českým králem zvolili Fridricha Falckého (zimní král). Spor mezi císařem a českými stavy vyvrcholil bitvou na Bílé hoře v roce 1620, kdy české stavy byly poraženy.

Poprava 27 českých pánů na Staroměstském náměstí v Praze – 21. června 1621, kat Mydlář – odplata císaře za stavovské povstání. Popraveni byli i Václav Budovec z Budova, Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, Jan Jesenius, hrabě Šlik.

Dalším následkem bitvy na Bílé hoře byla násilná rekatolizace české šlechty a obyvatelstva. Kdo se účastnil stavovského povstání nebo nechtěl přestoupit na katolictví, tomu byl zabaven (zkonfiskován) majetek.

Do zahraničí odešel i Jan Amos Komenský – učitel národů. Narodil se možná v moravské Nivnici. Vyznával školu hrou a vzdělání pro všechny. Napsal Brána jazyků otevřená, Svět v obrazech. Zemřel v Nizozemí ve městě Naarden.

Třicetiletá válka 

Druhá pražská defenestrace v roce 1618 byla začátkem třicetileté války v Evropě, která byla vyvrcholením sporů mezi katolíky a protestanty (kalvinismus a luteránství), jež začaly už v 16. století. Do bojů se zapojilo Nizozemí, Francie, Rakousko. Na straně rakouského císaře vedl jeho vojska císařský generalissimus Albrecht z Valdštejna – proti Švédům, kteří stáli na straně protestantských stavů a Sasům. Zároveň se snažil domluvit s protihabsburským táborem. Na základě toho ho nechal císař zavraždit v Chebu v roce 1634.

Třicetiletá válka znamenala pro evropské i naše země bídu a ničení. Skončila v roce 1648 podepsáním Vestfálského míru, na jehož základě se stavovská monarchie změnila v absolutistickou monarchii. 

Náhledové foto: Pixabay


Komentáře

Novinky na 610Zajímavosti.cz

Novinky na Zlínmag.cz